Itt a szeptember, reggelente az utcák újra megtelnek iskolába igyekvő gyerekekkel. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy még néhány év, és az én lányaim is diákok lesznek, s megismerkednek majd mindenféle tudománnyal és művészettel. Tudjuk, hogy ezek egy része nem igazán köti le a fiatalok figyelmét - de hogyan kelthetnénk fel mégis az érdeklődésüket a kevésbé népszerű témák iránt? A Krakkóban működő Nemzeti Múzeum a felújítást követő újranyitás után például kétdimenziós kódokkal tette izgalmasabbá kiállítását.

A Sukiennice képcsarnoka 19. századi lengyel festményeknek ad otthont - a múzeum ezek közül kiválasztott nyolcat, melyek mellett kódokat helyezett el. Amennyiben a látogatók okostelefonnal leolvassák ezeket, a kiterjesztett valóság segítségével életre kelnek előttük a képek, melynek köszönhetően megismerhetik a mű történetét és mondanivalóját.

Az ötlet kiválósága abban rejlik, hogy pont azzal fogja meg ezt a korosztályt, ami a leginkább érdekli őket: a modern technológiával, hiszen az okostelefonok és a mobilalkalmazások manapság egyetlen fiatal életéből sem hiányozhatnak. Ráadásul az app audio-vizuális élménnyé teszi az eredetileg csak képi élményt, így az jobban megragadhat az emlékezetükben.

A kiállítást népszerűsítő interaktív kampány is a mobil technológiára és a web2.0-re épített. Szöveges üzenet küldésére és telefonhívásra biztató plakátokat helyeztek el Krakkóban - aki partner volt a kalandban, válaszként ugyancsak egy smst kapott, vagy egy hangüzenet hallgathatott meg. Egy másik hirdetés a Facebookra navigálta a potenciális látogatókat. A cél persze mindhárom esetben ugyanaz volt: a múzeumba invitálni az érdeklődőket. Ez olyannyira sikerült, hogy az első 4 hónapban gyakorlatilag lehetetlen volt belépőhöz jutni, s Krakkó lakosságának már mintegy 20%-a látta a tárlatot.

Arra számítok, hogy a vonalkódok és a mobil technológia ötvözése mind szélesebb körben elterjed majd, s sikere különösen a fiatalokat megcélzó akciók, alkalmazások esetén borítékolható, legalábbis egy jó darabig még biztosan. Ha belegondolok, mennyivel szívesebben tanultam volna én is anno az irodalomórán a költeményeket, ha például valamilyen játékos formával vagy IT-megoldással ötvözik őket…!

Fotó: Youtube – LeoBurnett Worldwide

vonalkod.blog.hu