Már számtalanszor írtam ezen a blogon a QR-kódok térhódításáról, s az sem véletlen, hogy az utóbbi időben a bejegyzéseim zömében valahogyan megjelent ez a kétdimenziós szimbólum. Íme egy érdekes infografika, mely - USA-ra vonatkozó - adatokkal is alátámasztja ezt a nyilvánvaló trendet. Ez alapján 2010 első negyedéve és 2011 első negyedéve között 4549%-kal nőtt a QR-kód leolvasások száma! Ezen ábrák 56%-a termékcsomagoláson jelenik meg, s Japánt követően az USA-ban szkennelik belőlük a legtöbbet, ezen belül is New York áll az élen. Azonban számomra némiképp meglepő, hogy a női nem 64% - 36% arányban vezet! Valószínűleg azért nem számítottam erre az eredményre, mert a saját környezetemben azt tapasztalom, hogy a QR-kódok leolvasására alkalmas okostelefonokért főként a férfiak rajonganak, s ezt a benyomásomat ez a kutatás is alátámasztja.

A Queaar infografikájának tükrében nem meglepő, hogy manapság a hazai cégek körében is egyre inkább jellemző szempont a kétdimenziós kódok - például QR-kódok - alkalmazása a címkenyomtatók vásárlásakor. Vonalkódtechnológiai megoldásokkal foglalkozó szakértőként fontosnak tartom kiemelni, hogy ezen ábrák szkennelésének feltétele a jó minőségű nyomat, melynek előállításához nagy felbontású, precíz berendezés szükséges. Többek között erre világít rá Bert Moore, az AIM (Association for Automatic Identification and Mobility) szerkesztője, az automatikus azonosítástechnikai (AIDC) iparág elismert szakértője igen kifejező című, Bar Codes: QR Should Not Mean "Questionable Readability" cikkében (Vonalkódok: a QR-nek nem kellene „kérdéses olvashatóságot” jelentenie).

De ha ennyire népszerűek a QR-kódok, hogyan lehet mégis hibázni az alkalmazásuk során? Moore szerint akkor nyúlhatunk mellé, ha használhatatlan szimbólumokat állítunk elő. Ennek több oka is lehet: például a rossz nyomtatási minőség, vagy a kódgeneráló alkalmazásokban, és a kódolvasók / kamerák minőségében lévő eltérések is eredményezhetnek értelmezhetetlen ábrákat.

Ahogy a cikk illusztrációja is bemutatja, kódgenerátortól függően még ugyanazon kifejezés esetén is számottevő eltérések lehetnek a szimbólumok képében. Moore szemléltetésként 4 különböző, ingyenes online QR-kód készítővel alkotott ábrákat - mindegyik esetben az AIM honlapjának normál, valamint végig nagy betűkkel írt címét rejtette el. Ez a próba engem is kíváncsivá tett, így én is kinyomtattam a cikkben szereplő szimbólumokat az asztalomon lévő 300dpi felbontású Citizen CL-S631-es vonalkódnyomtatóval. Ezt követően a különbségek ellenére mind a 8 kódot sikerült leolvasnom a telefonommal, s valóban mind ugyanarra a site-ra irányított. QR-kódok esetén a Citizen nyomtatók alkalmazásával tehát legalább a nyomtatási minőség faktor miatt nem kell aggódnia a vállalatoknak.

Fotó: barcode.com

vonalkod.blog.hu