Az egyik legnépszerűbb internetes portál videói között a napokban érdekes anyagot találtam arról, hogyan próbálnak meg a riporterek lejárt bérlettel, hamis diákkal, színes szalaggal – azaz érvényesnek éppenséggel aligha nevezhető eszközzel belógni a metróba. Az eredmény nem hiszem, hogy meglepett volna bárkit is; a mindennapi ácsorgásban elkámpicsorodott ellenőrök ébersége nem volt éppen a helyzet magaslatán. A tesztelők simán, még jegy nélkül is átjutottak a rendszeren. A videót megnézve nemcsak a rezignált beletörődés szele csapott meg, de egyszerre az is eszembe jutott, hogy mostanában, az önkormányzati választások apropóján mennyi ígéret hangzott el a BKV-val kapcsolatban.

Az ingyenes BKV ötletétől elkezdve annak teljes felszámolásáig, amikor egy épkézláb ötlet is gyógyírt jelenthetne számos problémára. Automatikus jegyrendszerrel ugyanis nemcsak a bliccelések lennének megoldva, de a tömegközlekedési társaság működési költségei is csökkenthetők lehetnének. Végigpörgettem a kommenteket is a videó alatt, ahol az egyik fórumozó megemlítette, hogy nemcsak Londonban és egyéb nyugati országokban, de már Bukarestben is beléptetőkapuk működnek. Ezt kiegészíteném azzal – amit már egy előző bejegyzésemben is említettem – hogy nemcsak, hogy Bukarestben, de már Szófiában is. Itt ráadásul mivel Citizen nyomtatókat használtak a vonalkódos rendszer kiépítéséhez konkrét adataim is vannak arról, mennyben térült meg ez a befektetés a fővárosnak.

 A szófiai projekt a bevezetést követő három éven belül a jegyeladások költségeit tekintve közel 30%-os megtakarítást eredményezett, mindezeken felül az eladások számának növekedéséből és az egyéb közvetett költségek csökkenéséből származó megtakarítások tovább javították a mutatókat. Az eredmény egy európai színvonalú, tévedésmentes rendszer, amely nemcsak az utasok igényeit szolgálja ki, de működési költségek csökkentésére is megoldást jelent. Tehát a technikai feltételek már adottak, amit már egyre több ország észre is vesz…

(Fotó:epitos.blog.hu)

 

vonalkod.blog.hu