2010.07.30. 11:10
Bréking! Izgalmas vásárlások itthon
Egész érdekes program lesz a bevásárlás több boltban is az idei évtől. Mert valóban néha az is tud szórakoztató lenni, hogy az ember megpróbálja kitalálni, a hosszú sorok elején a kasszánál ki kér egy sztornót vagy melyik kisgyerek csempész be egy plusz túró rudit anya kosarába, de ez azért a legtöbbször mégiscsak bosszantó. Augusztustól viszont várhatóan a Fogarasi úti Tescoban nem kell többé hosszasan sorban állni, ugyanis az áruházlánc a nyár utolsó hónapjára tartogatja szenzációját, az úgynevezett önkiszolgáló kasszákat.
Ezeknek a viszonylag új fejlesztéseknek a lényege, hogy az árut a vevő önállóan kezeli, tehát kiválasztja a terméket, lehúzza a vonalkódot, és már fizet is - pénztáros, és ami a legfontosabb sor nélkül. Állítólag. Bár gondolom eleinte a tapasztalatlan vásárlók ugyanolyan lassan boldogulnak majd, mint a reptereken a check-in automatákkal.
Az eljárásnak egyébként van már külföldi gyakorlata: az automatikus fizetés vagy úgy történik, hogy a vásárló kap egy kézi scannert és ezzel olvashatja le a termékek árát, vagy a kézi eszköz helyett egyes boltokban olyan pénztárgépek működnek, amelyek mögött nem ül pénztáros. Az áruk vonalkódját mindenki maga érinti az automata szenzorjához, bezacskózza és fizet, kártyával vagy készpénzzel.
A Fogarasi úti Tescóban várhatóan az utóbbi rendszer fog megvalósulni, ugyanis az áruházlánc brit boltjaiban is már ilyen szisztéma működik. Az azonban érdekes, hogy a magyar vállalat ilyen gyorsan döntött az önkiszolgáló kasszák bevezetése mellett, hiszen egy éve még „más közegre és kultúrára” hivatkozva erősen ellenkeztek a hazai kialakítás ellen. De talán segített a Tesco bolti szarkák miatt érzett aggodalmán, hogy az önkiszolgáló kasszákkal párhuzamosan három körös (áruvédelem, videó, élő erő) biztonsági rendszert is felállítanak, ami a közleményük szerint teljesen kiszűri a lopással próbálkozókat.
Azonban az is egész biztos, hogy a fejlesztés első itthoni adaptálásában a versenykörnyezet is közrejátszott, ugyanis nemcsak a Tesco rukkol elő újdonságokkal idén. A Coop az ún. „Jövő Áruházában” több milliárdos kereskedelmi informatikai megoldást épített ki. Így többek között lesz digitális polccímke, ami a termék árán kívül számos más információt is megjelenít, például a termékösszetevőket és a származási országot, de ún. Bluetooth totemeket is felépítenek, amelyek segítségével a vásárlók híreket fogadhatnak a mobiljukra a különböző akciókról. És ha még ez nem lenne elég, ráadásként a Praktiker is beújított. Igaz ők már régebben, de az elektronikus árcímkéi, amelyek valamennyi termék árát képesek megmutatni a papíralapú polccímke helyett, most is igazi innovációnak számítanak.
Kíváncsi leszek, hogy a magyar közönség hogy fogadja majd ezeket az újításokat, és milyen gyorsan terjednek el, ha egyáltalán elterjednek…
(Fotó: tinkmara.freeblog.hu)