Korábban már írtam arról, hogy új trendként a vonalkódos reklámok elterjedésével számolhatunk - ekkor azonban a TV-ben történő alkalmazásról esett szó, s nemzetközi példákat hoztam a bemutatásra.

Egyre több helyen találkozhatunk azonban már itthon is a vonalkódok, köztük a QR kódok marketing célú felhasználásával - ennek kapcsán az alábbi hazai példán keresztül próbálom megfejteni, hogy mitől lehetnek hatásosak ezek az eszközök. A HVG 2011. március 19-i számában bukkantam a következő hirdetésre:

Ahogy arról már korábban is volt szó, a vonalkód reklámokban történő alkalmazása a kód azon sajátosságára épít, hogy segítségével többletinformáció rejthető el a hirdetésben, melyet a fogyasztó - jelen esetben olvasó - az arra alkalmas mobiltelefonjával tud megfejteni. A példánkban szereplő hirdetésben alkalmazott QR kód több százszor annyi adatot képes kezelni, mint a hagyományos vonalkód, és bármilyen információt képes kódolni, így rendkívül széles körű felhasználási lehetőséget biztosít - akár a marketing területén is.

A bemutatott példa esetén természetesen nem szeretném lelőni a poént, annyit azonban elárulhatok, hogy a kódolt tartalom a hirdetésben felvetett „Akkor most merre tovább?” kérdést válaszolja meg egy félpercnyi frappáns videoüzenetben.

Az ehhez hasonló reklámok különlegessége abban rejlik, hogy a kód megfejtése egyfajta kalandra hívja az olvasót, s viszonylagos újdonságereje miatt mindenképp hatásos - egyrészt maga a rejtett információ tartalma, másrészt a megfejtés, dekódolás folyamata is felkelti a figyelmet. Tovább fokozza az érdeklődést, hogy a kódolt üzenetet egy „beavatott” kör tudja megfejteni, ahogy arról már szintén esett szó.

További értéket ad a reklámhoz, hogy a vonalkód alkalmazásával kombinálhatjuk a médiumokat, hiszen a fenti példa esetében is print hirdetésről indul az olvasó, de a kód segítségével végül online video tartalmat tudunk hozzá eljuttatni.

Ráadásul mivel csökkenő áruk miatt itthon is egyre elterjedtebbé válnak az okostelefonok, az ilyen típusú reklámmal elérhető célcsoport egyre bővül, ezzel párhuzamosan azonban szép lassan eltűnik majd az előbb említett „beavatottság” érzés is.

Mindenesetre az eddigi nemzetközi példákat látva, a vonalkódok, s köztük a QR kód marketing célú felhasználási lehetőségeinek tényleg csak a képzelet és a kreativitás szab majd határt a jövőben. Én személy szerint az okostelefonok hazai elterjedésével itthon is a vonalkódok térnyerésére számítok - marketing, és egyéb területen egyaránt.  

vonalkod.blog.hu
süti beállítások módosítása