Néha akad egy kis fogyasztói demokrácia is a webtengerben: odaállsz a bolti polc elé, mobillal kattintasz, mondjuk egy kézkrém vonalkódjára, aztán máris megtudod, melyik drogériában lenne ez olcsóbb, a kilinkelt térképen pedig a házszámot is megtalálod.

 Eddig briliáns, de nem új, az ilyen és hasonló programokból van már az iTunes-on. De akad itt egy német szoftver, hogy morálisan is pálcát törjünk egy áru felett: állítólag egyetlen mobilos kattintással kiderül, ha a kézkrémhez állatkísérleteket végeztek, vagy ha nem etikus piaci szereplőről van szó.   

 Az USA-ban a vásárlók 60%-a mérlegeli egy termék etikai hátterét (adatok innen). Ha nem véded a környezetet, állatokat használsz a kísérletekhez, vagy más módon kifogásolható a piaci magatartásod, a terméked ott marad a polcon – mondjuk a tömött magyar liba májának is könnyen lehetnek még nehéz napjai.

 Az alkalmazás még csak Németországban használható (személyesen ezért nem teszteltem, de alkalmasint bepótolom) és számos kérdés vetődik fel a használattal kapcsolatban is: milyen adatbázis alapján mond ítéletet a mobilunk (válasz részben akadt: a fejlesztés, a Barcoo egyetemi kutatásokra, vállalatértékelésekre, rangsorokra, fogyasztói értékelésekre és CSR tanulmányokra hivatkozik) és milyen sebességgel sikerülhet az új termékek bevitele a rendszerbe.

 Ezek az alkalmazások mégis egy hatalmas fordulatot sejtetnek a kereskedelemben. Kis szerencsével hamarosan nem a reklámok és marketingüzenetek, hanem az előállító viselkedése és a termék valódi tulajdonságai lehetnek döntők. Ha például nem pártolom a libatömést, nem veszem meg a tömött liba máját. Persze a kiforrott gyakorlat még hiányzik: én például nem pártolom a libatömést, de a máját speciel nagyon szeretem…

 

vonalkod.blog.hu
süti beállítások módosítása