2011.03.31. 10:07
Önkiszolgáló kassza: a kereskedelmi szektor jövője?
Nemrégiben megnyílt a dunakeszi-fóti Tesco, amiben az extra dolog, hogy négy önkiszolgáló kasszánál is a vásárlók maguk intézhetik a fizetést. Az áruház első tapasztalatai szerint nagyon népszerűek ezek a kasszák, de mi hívta életre a technológia szükségességét, illetve valóban olyan nagy hozzáadott értéket jelentenek?
Manapság a fogyasztókat három dolog érdekli igazán vásárláskor: az ár, a sokszínű kínálat és a gyorsaság. Tehát egy olyan világban ahol az idő az első számú meghatározó tényező, illetve a vásárlók az internetes környezetnél fogva hozzá vannak szokva, hogy saját maguk bonyolítsák le tranzakcióikat, a kiskereskedelmeknek is fel kell venniük a versenyt.
Az önkiszolgáló kasszák emelkedő száma jelezheti tehát a következő nagy változást a kiskereskedelmi szektor területén. És bár ezek az eszközök, mint munkaerő-kímélő megoldások vannak definiálva – mivel, hogy a kasszában nem áll személyzet – valójában ezek a technológiák nem munkaerő-kímélő, hanem munkaerő átcsoportosító alkalmazások. A felszabaduló személyzet ugyanis más, fontosabb feladatokra koncentrálhat, például az olyan vásárlókra, akik a legnagyobb hasznot jelentik az áruházaknak. Tehát az önkiszolgáló kasszák alkalmazása nem feltétlenül jelent munkaerő elbocsátást, csupán átszervezést, mellyel mind a vásárló, mind áruház jól járhat. A technológia használatával az áruház kétszeresen is növeli a vásárlók komfortérzetét, egyrészt magával az önkiszolgáló kasszák működtetésével, másrészt az innen elcsoportosított munkaerő más részlegbe való integrálásával.
Foto: www.theage.com.au